بر باد رفته

میخواستم در مورد کتاب شوهر اهو خانم علی محمد افغانی بنویسم اما دیدم باید به کتابی که بیش از صد بار ان را خوانده ام وفادار باشم ( بر باد رفته)حتما ان را خوانده اید وشاید اکثر شما فیلمش را هم دیده باشید .دوستش دارم با اینکه قبولش ندارم.شجاعت اسکارلت با وجود همه ی وقاحتش (منظورم در برخورد با دیگر قهرمانان داستان و به سخره گرفتن اخلاقیات است.)برایم جذاب است.

     کتاب تحریفات زیادی در مورد برخورد اربابها با سیاهان دارد اما به شیوه ای مطرح می کند که خودش اعتقاد دارد اما میدانیم که حقیقت این نیست و حتی با دید واقع بینانه و اگر خیلی در ماجرای اصلی کتاب غرق نشویم میتوانیم رفتارهای زشت قهرمانان با بردگان سیاه را در میابیم.بر خلاف انچه مارگارت میشل قصد القائش را به خوانندگان دارد.

اما هیچکدام از اینها از ارزش این کتاب نمیکاهد؛توصیف دقیق و زیبای حالات روحی شخصیت ها ٬مکانها٬و وقایع تاریخی رخ داده بقدری زیباست که من بلافاصله پس از اتمام کتاب میتوانم انرا دوباره به دست بگیرم و از اول بخوانم؛کاری که با بعضی رمان های بسیار زیبایی که خوانده ام نظیر کلیدر مرغان شاخسارطرب و ... نیز نمیتوانم انجام دهم.

نکته جالب دیگری که در مورد کتاب به نظرم میرسد این است که توصیفها به شکلی است که همه خوانندگان کمابیش تصوراتشان شبیه به هم است.مثلا من وقتی برای اولین بار فیلم بر باد رفته را دیدم برایم باور نکردنی بود که تمام قیافه ها ٬مکانها و ... همانی است که در ذهنم تصور کرده بودم و جالب تر اینکه دخترم نیز همین نظر را داشت.

البته کارگردانی بسیار ماهرانه را نیز باید در نظر داشت .شاید که کارگردان هم تصورات خویش را به تصویر کشیده است.

در مورد ادامه ی داستان که در کتاب دیگری تحت عنوان اسکارلت نوشته شده چیزی نمینویسم که هر چند زیباست اما هرگز بر باد رفته نمیشود.

نظرات 4 + ارسال نظر
نازنین عمری 21 مرداد 1386 ساعت 05:07 ب.ظ http://naranj.blogsky.com

خوب من که خودم این کتابو چند بار خوندم و کلی هم با خودت دربارش بحث کردم فیلم رو هم که چند بار با هم دیدیم اما راستشو بخوای به نظر من اصلا هم با برده های سیاهشون بد رفتاری نمیکردن به هر حال اقتضای جامعشون بوده تازه کلی هم که بهشون میرسیدن و اونا هم شکایتی نداشتن ولی واقعا به نظر من این کتاب یه شاهکاره

[ بدون نام ] 21 مرداد 1386 ساعت 09:47 ب.ظ

خرمگس هم کتاب خوبیه

[ بدون نام ] 21 مرداد 1386 ساعت 09:53 ب.ظ

من چند سال پیش این فیلم و دیدم و تنها چیزی که فهمیدم ابن بود فاصله ی بین عشق و تنفر به اندازه ی یک تار مو است و این که دیگه.......

شهاب زمانی 21 مرداد 1386 ساعت 09:55 ب.ظ http://www.shahabasman.blogsky.com

موضوع جالبی دارید ( کتاب) یک سری هم به ما بزن
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد